Fungerer ikke mobildata eller MMS etter SIM-bytte? Slik endrer du raskt APN-innstillingene:
APN-innstillinger for iPhone
Hvordan aktivere mobildata:
- Gå til Innstillinger.
- Velg Mobilnett.
- Aktiver Mobildata.
- For å bruke mobildata i utlandet, aktiver Roaming under Mobildatavalg.
Hvordan sette manuelle APN-innstillinger:
- Gå til Innstillinger.
- Velg Mobilnett.
- Velg Mobildatanettverk.
- Sett inn følgende:
- Mobildata:
APN: internet - MMS:
APN: mms
MMSC: http://mms.media - Delt internett:
APN: internet
Etter at du har lagt inn innstillingene, anbefales det å skru telefonen av og på.
APN-innstillinger for Android
Hvordan aktivere mobildata:
- Gå til Innstillinger.
- Velg Tilkoblinger.
- Velg Databruk.
- Aktiver Mobildata via bryteren.
- Aktiver Dataroaming under Mobilnett i Tilkoblinger
Hvordan sette manuelle APN-innstillinger:
- Gå til Innstillinger.
- Velg Tilkoblinger.
- Velg Mobile nettverk.
- Velg Tilgangspunktnavn.
Legg til følgende profiler:
- Profil 1 – MMS:
Navn: Unifon MMS
APN: mms
MMSC: http://mms.media
MMS-port: 80
APN-type: mms
Husk å Lagre innstillingene før du går tilbake.
- Profil 2 – Internett:
Navn: Unifon Internet
APN: internet
Godkjenningstype: PAP
APN-type: default
APN-protokoll: IPv4
APN-roamingprotokoll: IPv4
Etter at begge profilene er opprettet, anbefales det å skru telefonen av og på.
APN-innstillinger for routere
Hvordan sette APN for mobildata på router:
- Skru på routeren.
- Koble til nettverket fra en enhet (selv om det ikke er internett).
- Åpne en nettleser.
- Skriv inn følgende i adressefeltet: 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 (kan variere; kontakt leverandør om nødvendig).
- Logg inn med brukernavn og passord (standard er ofte brukernavn admin og passordet til Wi-Fi-nettverket).
- Gå til Nettverksinnstillinger.
- Finn valget for APN/Profiler (kan også ligge under WAN Interface).
- Opprett en ny profil med følgende innstillinger:
- Navn: Unifon (valgfritt)
- PDP: IPv4
- APN-type: Static
- APN: internet
- Brukernavn: (tom)
- Passord: (tom)
- Godkjenningstype: PAP
Etter at innstillingene er lagret, bør routeren skrus av og på.
Har du gått gjennom innstillingene uten å få løst problemet? Ta kontakt med vår kundeservice via vårt kontaktskjema, eller ring oss på 05015. Vi står klare til å hjelpe deg og sørge for at alt fungerer som det skal.