Spørsmål og svar
Svar på ofte
stilte spørsmål
Her finner du svar på spørsmålene du lurer på. Hvis ikke du finner svaret her, ta gjerne kontakt med kundeservice på telefon, chat eller e-post.
Mobiltelefoni
Hva gjør jeg om jeg mister mitt SIM-kort?
Har du mistet eller blitt frastjålet SIM-kortet er det viktig at du melder ifra til Unifon omgående. Ring oss på telefon 05015 (fra utland +47 386 03 200) for å sperre ditt SIM-kort. Du kan også sperre via Min Unifon på web eller mobil app.
Hvordan bestiller jeg ekstra datakort eller tvillingkort?
Både administrator og brukere kan bestille ekstra datakort og tvillingkort via Unifon Min Bedrift eller Min Unifon.
Hvor finner jeg PIN og PUK-kode?
- PIN og PUK kode til SIM-kortet kan du finne her: Bakside av originalt SIM-kort (den store delen)
- Min Unifon på web, eller mobil app
Som administrator kan du også finne PIN-kode for de ansatte via Unifon Min Bedrift Dersom du har endret PIN-koden fra den opprinnelige, må du bruke PUK-koden for å lage ny PIN-kode. Den er også tilgjengelig på samme sted som PIN-koden.
Hva er forskjellen mellom Data Rollover og Data Refill?
Data Rollover:
Med Data Rollover får du med ubrukt data videre til neste måned. Overført data kan kun benyttes påfølgende måned. Dersom du opp- eller nedgraderer abonnementet ditt, gjelder Data Rollover på nytt fra inneværende måned og tar ikke med seg tidligere data.
Har du kjøpt ekstra datapakke for inneværende måned, kan ubrukt data (inntil størrelsen på datapakke inkludert i ditt abonnement) overføres til neste måned dersom man har tjenesten Data Rollover.
Data Refill:
Med Data Refill vil du aldri gå tom for data. Når datapakken din er brukt opp vil du automatisk få tildelt en ny datapakke med datamengde tilsvarende den du har i abonnementet (oppad inntil 20 GB) ditt til kun kr 99 eks. mva.
Hva gjør jeg om jeg opplever problemer med dekning i utlandet?
Du kan følge noen enkle steg for å raskt fikse telefonens innstillinger. Les våre råd her.
Jeg kommer ikke på nett eller får sendt bildemeldinger (MMS) etter bytte av SIM, hva gjør jeg?
De aller fleste telefoner kommer med ferdig oppsett for MMS og internett. Dersom du opplever problemer, kan det hjelpe å legge inn APN oppsettet på nytt og ta en omstart av mobilen.
Følg denne lenken eller ta kontakt med kundeservice for å motta instrukser på hvordan du manuelt legger inn APN oppsett for din telefon!
Hva skjer med Min Sky når jeg porterer fra Telenor til Unifon?
Du kan fortsatt bruke Min Sky selv om du ikke har et mobilabonnement fra Telenor, men du må opprette et separat abonnement for tjenesten. Når du porterer til Unifon, vil Min Sky ikke lenger være inkludert kostnadsfritt i Telenor-abonnementet ditt.
Hvordan kjøper jeg ekstra datapakker i Norge?
Ekstra datapakker kan bestilles via mobilappen Min Unifon. Ekstra datapakker gjelder for inneværende måned, men ubrukt data (inntil størrelsen på datapakke inkludert i ditt abonnement) kan overføres til neste måned dersom man har tjenesten Data Rollover. Disse pakkene kan også brukes i EU/EØS.
I webportalen Unifon Min Bedrift kan administrator aktivere at de ansatte må betale for ekstra datapakker med Vipps. Ved bestilling vil brukerne da automatisk få et varsel fra mobilappen Vipps om å betale for datapakken.
Kan man kjøpe egne datapakker for utland?
Ja, i mobilappen Min Unifon kan du kjøpe tilleggspakker dersom du har behov for mer data i utlandet. Du finner oversikt over våre priser her.
Hva er Fri Tale EU?
Med tilleggstjenesten Fri Tale i EU/EØS får du 3000 ringeminutter hver måned til landene inkludert i talepakken. Tjenesten kan bestilles på alle abonnement som har tale inkludert.
Fri tale til EU/EØS: kr 99,-
Gjelder tale fra Norge til EU/EØS, samt Sveits, Grønland og Færøyene.
Har Unifon nummeroppslag?
I appen vår Unifon Bedriftsnett kan du aktivere tjenesten Nummeroppslag, slik at du til enhver tid kan se hvem som ringer deg. Merk at det er ulike funksjoner på iOS og Android.
Dekning
Hvilket mobilnett benytter Unifon?
Unifon benytter Telenors mobilnett, som er kjent for å ha Norges beste dekning og raskeste mobilnett. Dette sikrer at du som Unifon-kunde får tilgang til et pålitelig og raskt nettverk over hele landet. Dekningen er identisk med Telenors egne sluttkunder, både i Norge og utlandet
Hvordan kan jeg sjekke mobildekningen i mitt område?
Du kan benytte Telenors dekningskart for å sjekke dekningen i ditt område.
Dekningen kan variere om det er mange på samme område som ringer eller surfer samtidig. Oppholder du deg innendørs i for eks. betongbygg eller rom som har betongvegger kan også dekningen oppleves som redusert.
Tilbyr Unifon 5G-dekning?
Ja, som Unifon-kunde har du tilgang til Telenors 5G-nettverk, som gir høyere hastigheter og bedre kapasitet der 5G er tilgjengelig.
Hvordan kan jeg forbedre innendørsdekningen?
For å forbedre innendørsdekningen kan du benytte tjenester som 4G Tale (VoLTE) og WiFi Tale, som gir bedre lydkvalitet og dekning ved å bruke WiFi-nettverket ditt for samtaler
eSIM
Har Unifon eSIM?
Ja, alle Unifon-kunder kan benytte elektronisk SIM-kort (eSIM).
Bytt fra fysisk SIM-kort til eSIM kostnadsfritt via Min Unifon.
Hvilke telefoner er eSIM-kompatible?
De aller fleste nyere mobiltelefoner kan benytte seg av eSIM.
Har du en nyere telefon kan du enkelt ringe *#06# for å sjekke om enheten har en EID. Enheter med EID kan benytte seg av eSIM.
Aktivering av eSIM til Apple Watch
Du kan enkelt aktivere eSIM til din smartklokke, Apple Watch.
For å aktivere tjenesten må du først følge disse stegene:
- Gå til Apple Watch appen på din iPhone
- Trykk på Min Apple Watch-fanen og deretter på «mobilnett»
- Trykk på «konfigurer mobildata»
Deretter må du sette opp eSIM til Apple Watch. Prosessen er som følger:
- Få tilsendt kode på SMS og tast inn koden
- Bestill tjenesten
- Tjenesten er nå aktivert
Sikkerhet
Har Unifon noen sikkerhetstjenester på nett?
Ja, vi har Nettvern, Nettvern+ og SafeZone, SafeZone+ og Sperretjenester. Du kan lese mer her.
Hva er Nettvern?
Når du surfer på mobilnettet fra Unifon vil Nettvern-filteret forhindre deg fra å gå inn på nettsider som inneholder virus, svindelforsøk eller skadelig programvare. Du får et varsel om at du er i ferd med å åpne en usikker nettside, slik at du unngår skade eller svindel. Nettvern er tilgjengelig på mobilabonnement, mobile bredbånd og M2M-abonnement. Tjenesten er nå kostnadsfri. Enkelte abonnement støtter ikke Nettvern per nå.
Alle brukere kan enkelt bestille tjenesten direkte i mobilappen Min Unifon. Tjenestene fungerer kun når du er tilkoblet Unifon sitt mobilnett, ikke WiFi og andre nett.
Hva er Nettvern+?
Nettvern Pluss er en tjeneste med et forsterket sikkerhetsfilter i mobilnettet som har til hensikt å beskytte kunden for digitale trusler som virus, malware, phising og andre svindelforsøk. Nettvern Pluss inneholder fire nye kategorier som utgjør ytterligere ca. 12 millioner nettsider enn Nettvern. Eksempler på disse kategoriene er nyopprettede nettsider og nettsider som har blitt hacket.
Administrator kan enkelt bestille tjenesten via Min Unifon. Nettvern Pluss fungerer kun når du er tilkoblet Unifon sitt mobilnett, og ikke WiFi og andre nett.
Hva er SafeZone?
SafeZone beskytter mot Phising og andre uønskede trusler på nett. Du får beskyttelse til enhver tid og filteret stopper hele 98% av alt skadelig innhold.
Dette er en tilleggstjeneste i Min Unifon/Min Bedrift som kan skrus av og på.
Hva er SafeZone+?
SafeZone er den ultimate beskyttelsen mot trusler på nett. Bedriften får et ekstra lag av sikkerhet med kombinasjonen av DNS og IP-filtre, som blokkerer på DNS-nivå (Domain Name System) og IP-trafikken.
Hva er Sperretjenester?
Sperretjenester gjør at du kan sette en beløpsgrense og sperre for balgte tjenester eller samtaler på ditt abonnement. På den måten unngår du overraskelser på faktura. Tjenesten er inkludert i alle våre abonnement.
Hva er Spoofing?
Spoofing er når noen manipulerer telefonnummeret som vises når det ringer, for å utgi seg for å være noen andre - og da gjerne et kjent nummer.
Vær alltid forsiktig med å dele informasjon over telefon.
Bedriftsnett
Hvordan viderekobler jeg telefonen min?
Dersom du ikke har Bedriftsnett, kan du viderekoble dine samtaler via innstillingene på din telefon. Har du Bedriftsnett kan du viderekoble telefonen i mobilappen for Bedriftsnett ved å gjøre følgende:
- Gå til innstillinger
- Velg Innkommende samtaler
- Velg Viderekoble til et nummer
- Skriv inn ønsket nummer. Husk landskode ved viderekobling til utlandet.
- Legg inn en eventuell forsinkelse på viderekoblingen, dersom du ønsker at samtalene skal ringe på din mobil først.
Hvordan får jeg tilgang til mobilapp til Bedriftsnett?
Du kan enkelt laste ned Mobilappen Unifon Bedriftsnett ved å følge lenken via vår hjemmeside her.
Du må ha bedriftsnettbruker på ditt mobilabonnement og logger enkelt inn via SMS-bekreftelse.
Hvor finner jeg våre tapte anrop til hovednummeret?
I sentralbordet ser du alle innkommende samtaler under Samtalelogg. Her kan du filtrere på alle, tapte, mine og direktesamtaler. Det er mulig å ringe tilbake på tapte anrop og markere de som besvart slik at de ikke lengre vises som ubesvart for dine kollegaer.
Hvordan setter jeg over en samtale?
I mobilappen søker du opp brukeren i Bedriftskatalogen og trykker på kontaktkortet for å se valg for sett over. I webgrensesnittet finner du samme funksjonalitet i Bedriftskatalogen.
Hvordan logger jeg inn i en kø?
Øverst til høyre i sentralbordet ser du en oversikt over alle dine kø-medlemskap. Du logger enkelt inn i ønsket køer ved å klikke på knappen slik at den er grønn. Du finner samme funksjonalitet under Køer i Unifon Bedriftsnett mobilapp. Ønsker du å logge inn i en kø som du ikke er medlem i, må bedriftens administrator først legge deg til i køen.
Kan jeg endre åpningstidene til bedriften selv?
Du kan opprette eller endre åpningstider ved å klikke på «Opprett ny» eller velge en eksisterende åpningstid. Her kan du definere når det skal være åpent, stengt eller lunsj, og velge lydfiler som skal spilles for disse tidene.
For å legge til unntak, klikker du på en åpningstid og legger inn datoer og tider som skal avvike fra standard åpningstid. Dette gjør det enkelt å håndtere for eksempel helligdager. Det er kun nødvendig å legge inn åpent og lunsj. Resterende tidspunkt blir automatisk stengt.
Hvordan gir jeg utvidet tilgang til en kollega?
- Logg inn på Bedriftsnett og gå til «Katalog».
- Klikk på personen du ønsker å gi utvidet tilgang til.
- Gå til Rettigheter og velg ønsket tilgangsnivå.
Hvordan setter jeg opp integrasjoner mot Office 365?
For å sette opp integrasjon med Office 365 i Bedriftsnett:
- Gå til Synkronisering-menyen i Bedriftsnett.
- Klikk Be om tilgang og logg inn med en Office 365 administratorbruker.
- Aktiver synkronisering og juster innstillinger som synkroniseringsintervall og domene.
- Husk å lagre endringer.
Administratorrettigheter i Office 365 er nødvendig for oppsett.
Hvordan fungerer webhooks?
Unifon har to forskjellige event-formater på webhooks:
- Power BI
- Generisk
Det finnes 6 eventer som kan sendes ut fra Unifon Bedriftsnett:
- Samtaler til Hovednummer
- Samtaler til en kø
- Samtaler til agent
- Agent klar/ikke klar
- Nummer status
- Bruker presence
Du må være administrator i Unifon Bedriftsnett for å kunne konfigurere webhooks. Har du ikke tilgang? Ta kontakt med vår Kundeservice, så hjelper vi deg!
Hvordan kan jeg hente ut en enkel oversikt over tapte og besvarte anrop på kø/hovednummer?
- Gå til Rapporter-seksjonen i Unifon Bedriftsnett.
- Velg rapporten for enten Hovednummer eller Kø, avhengig av hva du ønsker å se statistikk for.
- Still inn ønsket periode, og vis data etter hele perioden, dager eller ukedager.
- Velg hvilket hovednummer eller hvilken kø du ønsker å inkludere.
- Definer ventetid dersom du ønsker å ekskludere tapte anrop med kort ventetid.
- Generer rapporten for en detaljert oversikt.
- Rapporten kan eksporteres til Excel for videre analyse.
Både hovednummer- og kørapporter gir deg mulighet til å drille ned i samtalestatistikken, slik at du enkelt kan se hvor mange anrop som er besvart og/eller tapt.
Hvordan kan jeg lese inn nye lydfiler direkte/laste opp lydfiler jeg allerede har?
Du kan enkelt laste opp ny eller spille inn egen lydfil ved å klikke på «Opprett ny» øverst til høyre over listen. Dersom du klikker på «Spill inn lydfil via telefon» vil dette ringe til nummeret på brukeren som du er logget inn i sentralbordet med. Besvar samtalene og følg instruksene.
Hvordan kan jeg legge til profilbilder på de ansatte?
For brukere:
- Gå inn på «Profil»
- Trykk på bildet ved siden av navnet ditt og velg «Last opp bilde»
- Velg deretter bilde du ønsker å bruke og velg «Lagre»
For administrator:
- Gå inn på «Katalog»
- Trykk på en ansatt
- Hold pekeren over avataren oppe til venstre og klikk på «Rediger foto»
Hvordan kobler jeg opp et IP-apparat til Unifon Bedriftsnett?
Ta kontakt med vår kundeservice for å motta brukernavn, passord og registreringsserver som kan benyttes i konfigurasjonen til apparatet.
Tale i Teams
Hvordan fungerer Tale i Teams?
Teams er en skybasert samarbeidsløsning fra Microsoft, som gjør samarbeid mellom kollegaer enklere, gjennom konferanser, chat og samtaler. Med Tale i Teams fra Unifon, kan de ansatte få anrop til sitt telefonnummer levert rett inn i – og ringe ut fra – Microsoft Teams.
Hvordan setter jeg opp Tale i Teams?
Unifon leverer tjenesten direkte til Microsoft sin plattform. Alt bedriften må gjøre, er å aktivere det for sine brukere via egen IT-leverandør.
Tjenesten leveres ferdig integrert mot Unifon Bedriftsnett, slik at alle bedriftens Teams-brukere vises i Bedriftskatalogen. Løsningen kan også kobles sammen med et mobilnummer, slik at man har One Number.
Unifon Connect
Hva er Unifon Connect?
Unifon Connect er vår nye kundeportal som er 4-delt. Portalen består av Kostnadskontroll, Utstyrskontroll, Sikkerhet og Abonnement.
Hva er kostnadskontroll?
Unifon Kostnadskontroll er markedets mest komplette tjeneste for full oversikt over bedriftens mobilkostnader, og automatisk fordeling mellom jobb og privat forbruk. Tjenesten gir direkte oversikt over kostnader gjennom måneden, helt ned på det enkelte abonnement.
Lanseres flere løsninger i Kundeportalen?
Ja, i løpet av året vil vi lansere moduler for utstyrskontroll, sikkerhet og abonnement.
Mobilt Internett
Får du ikke koblet opp ruter, port eller lignende utstyr med Mobilt Bredbånd eller M2M?
Husk at PIN-koden på SIM-kortet må fjernes ved bruk av SIM-kort i 4G-/5G-rutere og annet lignende utstyr.
Sett SIM-kortet inn i en telefon og fjern PIN-koden. Når dette er gjort, forsøk og plasser SIM-kortet tilbake i enheten det skal brukes i.
Har du fortsatt problemer med SIM-kortet? Ta kontakt med vår kundeservice.
Selvbetjeningsløsninger og apper
Hvordan logger jeg på Min Bedrift?
Er du administrator i bedriften, kan du logge inn på min.unifon.no med e-postadressen din. Du vil motta en kode som du kan bruke for å logge inn.
Hvordan logger jeg på Min Unifon?
Du kan logge inn på min.unifon.no med telefonnummeret ditt. Du vil motta en kode på SMS som du bruker for å logge inn.
App til Android Last ned her
App til iPhone Last ned her
Hvordan endrer jeg navn på våre abonnement?
- Logg inn på Min Bedrift og gå til Oversikt.
- Velg abonnementet du ønsker å endre navn på.
- Gå til Oversikt inne på abonnementsprofilen.
- Klikk på «Endre» og oppdater navnet.
En ansatt slutter, kan jeg avslutte eller eierskifte abonnementet selv?
Hvis du ønsker å avslutte abonnementet, kan du kontakte oss på support@unifon.no. Dersom nummeret skal overføres til en ny bedrift som også har abonnement hos Unifon, kan det gjennomføres et eierskifte
Fakturering
Hvorfor viser første faktura feil beløp?
Synes du første faktura er litt for høy? Den første fakturaen du mottar fra oss kan være litt høyere enn forventet. Dette fordi du som ny kunde vil bli fakturert fra den datoen abonnementet ble aktivert, i tillegg til påfølgende hele måned.
Eksempel:
Aktivering av abonnement er 27. mai.
Produksjon av faktura er 06. juni.
Du vil da bli fakturert for perioden 27. mai - 31. mai og 01. juni til og med 30. juni.
Om du fortsatt mottar faktura fra oss selv etter du har avsluttet ditt kundeforhold anbefaler vi deg å ta kontakt med oss på telefon 05015.
Hvordan holder vi kontroll på forbruk og kostnader?
I appen Min Unifon får du full oversikt over eget forbruk, og kan blant annet kjøpe ekstra data om det skulle være behov for det. Som admin kan du logge deg inn på Mine Sider, og få full oversikt over hele bedriften.
Hvordan henter jeg ut fakturaer?
- Logg inn på Min Bedrift og trykk på Min konto.
- Velg Fakturagrupper fra menyen som dukker opp.
- Du får oversikt over alle fakturaer. Dersom bedriften har flere fakturagrupper, kan du velge mellom dem i rullegardinmenyen under Fakturagrupper.
Hvordan endrer jeg koststed på en ansatt?
- Logg inn på Min Bedrift og gå til Min konto.
- Velg Fakturagrupper fra menyen.
- Klikk på Administrasjon fakturagrupper.
- Flytt brukere til ønsket fakturagruppe.
