Fungerer ikke mobildata eller MMS etter SIM-bytte?
For at MMS og mobildata skal fungere som de skal, må mobilen din ha riktig oppsett. På de fleste telefoner hentes dette automatisk, men i noen tilfeller kan innstillingene forsvinne eller slutte å virke.
Dette kan for eksempel skje etter utenlandsreise eller hvis du nylig har byttet mobilabonnement fra en annen operatør. Dersom dette skjer, kan du enten hente innstillingene på nytt ved å tilbakestille nettverksinnstillingene på telefonen, eller legge dem inn manuelt.
Manuell konfigurasjon av APN-innstillinger
Hvordan aktivere mobildata:
- Gå til Innstillinger.
- Velg Mobilnett.
- Aktiver Mobildata.
- For å bruke mobildata i utlandet, aktiver Roaming under Mobildatavalg.
Hvordan sette manuelle APN-innstillinger:
- Gå til Innstillinger.
- Velg Mobilnett.
- Velg Mobildatanettverk.
- Sett inn følgende:
-
APN/Tilgangspunkt: telenor.smart
-
MMS-proxy: mms-proxy.telenor.no
-
MMS-port: 8080
-
MMSC: http://mmsc
-
MCC: 242
-
MNC: 01
-
Godkjenningstype: PAP
-
APN-protokoll: IPv4/IPv6
Etter at du har lagt inn innstillingene, anbefales det å skru telefonen av og på.
Hvilke innstillinger du har behov for å fylle inn avhenger av type mobil. Enkelte mobiler krever også at MMS-proxy og port kombineres på denne måten: mms-proxy.telenor.no:8080
Har du gått gjennom innstillingene uten å få løst problemet? Ta kontakt med vår kundeservice via vårt kontaktskjema, eller ring oss på 05015. Vi står klare til å hjelpe deg og sørge for at alt fungerer som det skal.